Verschillende blends CO2 Saving Diesel

CO2 Saving Diesel » Verschillende blends CO2 Saving Diesel
Verschillende blends CO2 Saving Diesel2018-11-26T08:54:24+00:00

Van de CO2 Saving Diesel kunt u verschillende producten aan de pomp tegen komen. Zo kunt u bij Juijn in Rossum de CO2 Saving Diesel 30 tanken. Het getal achter “CO2 Saving Diesel” heeft te maken met de mengverhoudingen van normale diesel met HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Een mix van CO2 Saving Diesel en fossiele diesel wordt ook wel een blend genoemd. Hoe hoger het percentage HVO, hoe hoger de CO2 uitstoot reductie.

Een ander verschil is dat de CO2 Saving Diesel 30 in elke dieselauto gebruikt mag worden. CO2 Saving Diesel 100 daarentegen is nog niet door elke autofabrikant goedgekeurd.

Welke blends zijn er allemaal?

In theorie is het mogelijk om elke mogelijk mengverhouding te maken die er is. 15% CO2 Saving Diesel met 85% fossiele diesel is mogelijk. In de regel kunt u bij de pomp verschillende mengverhoudingen tegenkomen. Hieronder staan ze voor u op een rij.

Product Percentage HVO/BTL Percentage HQ Biofuel CO2 uitstoot reductie WtW CO2 uitstoot reductie TtW Kwaliteit
CO2 Saving Diesel 10 10% 0% 9% 10% ISCC en EN590
CO2 Saving Diesel 10+ 10% 7% 15% 17% ISCC en EN590
CO2 Saving Diesel 20 20% 0% 18% 20% ISCC en EN590
CO2 Saving Diesel 20+ 20% 7% 24% 27% ISCC en EN590
CO2 Saving Diesel 30 30% 0% 27% 30% ISCC en EN590
CO2 Saving Diesel 30+ 30% 7% 33% 37% ISCC en EN590
CO2 Saving Diesel 50 50% 0% 45% 50% ISCC en EN15940
CO2 Saving Diesel 50+ 50% 7% 51% 57% ISCC en EN15940
CO2 Saving Diesel 100 100% 0% 89% 100% ISCC en EN15940

Waarom wordt CO2 Saving Diesel met normale diesel gemengd?

Voor het maken van een blend zijn verschillende redenen. Belangrijkste reden is de norm of kwaliteit van de brandstof. Fossiele diesel wordt altijd genormeerd volgens de EN 590 normering. Wanneer een diesel dit keurmerk heeft is het goedgekeurd voor gebruik in alle dieselmotoren. Fabrikanten maken motoren ook conform deze normering.

100% CO2 Saving Diesel is genormeerd volgens de normering EN 15940. Als een brandstof deze norm heeft is dit product een synthetische brandstof. Op dit moment zijn niet alle motoren al getest volgens de EN 15940 norm. Dit komt omdat het een vrij nieuwe norm is.

Door een blend te maken van bijvoorbeeld 30% CO2 Saving Diesel en 70% fossiele diesel blijft de diesel binnen de EN590 normering. Dat betekent dat deze brandstof, de CO2 Saving Diesel 30, gebruikt mag worden in alle dieselmotoren.